Thursday 27 November 2014

Tip 2 Mendidik Anak Mencintai Al-Quran

Izinkan Anak Melihat Diriku Sebagai Pencinta al-Quran.

Tiru Macam Saya!!!
Tip yang kedua cara menyemai rasa cinta anak dengan al-quran adalah tunjukkan contoh teladan yang baik. Anak-anak akan mudah terpengaruh ,mudah meniru dan cepat belajar dengan  apa yang mereka lihat dan apa yang mereka dengar.

Jadikan rutin harian kita bersama Al-quran sebagai satu langkah untuk menggalakkan anak-anak menjadi mesra dengan Al-Quran. Contohnya meluangkan masa membaca al-Quran bersama-sama mereka,membaca al-quran di kalangan anak-anak,mudah-mudahan mereka juga akan meniru  tindakan kita.

Sebagai ibu bapa kita ayuh tonjolkan diri sebagai pencinta al-quran. Tunjukkan dan pengaruhi mereka dari kecil . Menghafaz al-quran.

Sesungguhnya amalan ibu mengandung membaca al-quran semasa kehamilannya merupakan salah satu ikhtiar agar anak yang lahir nanti akan cenderung untuk minat dan menjadi pencinta al-quran.Ini kerana ibu telah menghubungkan anak dalam kandungannya dengan bacaan al-quran,zikir-zikir memuji Allah SWT pada peringkat kehamilan lagi.

Maka.marilah kita cuba beistiqamah dalam membaca al-quran agar menjadi bekalan pahala apabila anak kita juga bangga dan gembira untuk memahami al-quran..Amin.

No comments:

Post a Comment

Baju Didi & Friends

Baju DIDI & FRIENDS AVAILABLE-IN STOCK. ADA YANG BERMINAT BOLEH WHATAPP 011-24019196 SIZE TERHAD..BOLEH PM UNTUK T...