Thursday 27 November 2014

Selsema dan batuk

Teks: Siti Rahimah Ismail

Alhamdulillah selsema dan batuk melanda diri hari ini. Kisahnya balik keje hari isnin lepas tak bawa payung,jadinya meredah hujan yang renyai-renyai untuk sampai ke lrt KLCC.

Sudahnya hari selasa dah mula rasa sakit-sakit tekak. Kepala pun dah pening-pening. Syukur badan tak demam. Apabila tekak gatal batuk pun memang tak dapat tahan. Makan strepsil pun tak menjadi. Kerja terpaksa pergi jugak. Namapun kerja makan gaji,bukan boleh cuti sesuka hati.

Hari ini semakin gatal pula tekak. Maka tercari-cari lah aku rawatan untuk selsema dan batuk ini bersumberkan internet. Antara rawatan secara semulajadi yang boleh kita amalkan:

Minum madu
Bagi yang mengalami bengkak tekak akibat batuk yang lama boleh amalkan madu. Caranya boleh diminum terus atau campurkan 2 sudu madu kedalam air suam atau teh herba dan minum. Madu ini dikatakan dapat melegakan sakit tekak dan membunuh kuman.
Note:memang selalu minum madu,terus amalkan.

Perahan air limau dan kicap
Caranya perahkan air limau 2,3 sudu ke dalam gelas,masukkan 3,4 sudu kicap dan kacau bagi sebati lepas tu minum. Buat dalam 3 kali semiggu.
Note: Emm,boleh cuba yang ini.

Air Garam
Caranya ialah dengan berkumur air garam tersebut setiap hari dapat mengurankan sakit tekak. Garam berfungsi sebagai antiseptik dan membersihkan kahak..
Note: Emmm..tak sanggup aku buat yang ini.

Selain itu,ada juga tip-tip untuk meredakan selsema dan batuk agar tidak berlarutan:

Minum Air Putih secukupnya, kalau boleh biar air suam.

Tidur dan rehat yang cukup

Elakkan dari berada di kawasan yang sesak atau ramai orang.

Elakkan dari menghidu asap rokok,asap kenderaan yang boleh menyebabkan jangkitan pada tekak.

Cukup dulu aku berhenti di sini. Tekak pun semakin sakit ni. Nak pergi cari madu kejap. Kalau ada sesiapa yang batuk juga saya doakan semoga cepat sembuh.


'Sesungguhnya Allah menurunkan sakit kepada hambanya sebagai rahmat dan penghapus dosa '

No comments:

Post a Comment

Baju Didi & Friends

Baju DIDI & FRIENDS AVAILABLE-IN STOCK. ADA YANG BERMINAT BOLEH WHATAPP 011-24019196 SIZE TERHAD..BOLEH PM UNTUK T...