Wednesday, 24 December 2014

Tuesday, 23 December 2014

Sesudah Kesulitan Ada Kemudahan

Teks: Siti Rahimah Ismail
Kadang-kadang apabila Allah uji dengan kesusahan, diri sentiasa ingin merungut dan sedih untuk melalui ujian tersebut.Namun ingatlah sahabatku setiap kali kita melalui ujian, kesusahan,kesedihan dan berbagai-bagai masalah dalam kehidupan kita,ingatkan diri kita surah Al-Insyirah ayat 5-6.

Thursday, 18 December 2014

Terima Kasih Sahabat

Teks: Siti Rahimah Ismail
Foto: sumber google

Terima kasih sahabat. Hanya itu yang mampu aku ucapkan kerana cinta dan kasihnya hubungan kita kerana Allah. Walaupun kadang-kala aku menyepi bukan maksud aku telah melupakanmu. Aku sentiasa berdoa semua sahabatku berbahagia dan dirahmati hidupnya.

Ciri-ciri sahabat yang digariskan dalam islam.

Sahabat yang baik adalah sahabat yang berlumba-lumba membuat kebaikan.

Dalam persahabatan tidak salah jika ada sikap cemburu. Namun biarlah cemburu untuk kebaikan. Ada satu kisah dimana seorang sahabat sering cemburu melihat sahabatnya yang membaca al-quran setiap hari. Setiap hari beliau akan bertanya kepada sahabatnya jumlah juz bacaan al-qurannya. Jawapan yang diterima selalu sahaja lebih daripada bacaan beliau sendiri. Sehinggakan pada suatu hari sahabatnya itu menegur beliau yang banyak membaca buku daripada Al-Quran. Mendengar kata-kata sahabatnya itu menyebabkan beliau menanam azam untuk membaca dengan lebih banyak dan memahami Al-Quran terjemahannya. Dengan keazaman dan keyakinan serta dorongan sahabatnya beliau telah mengkhatam Al-quran 30 juzuk. Semuanya dengan izin Allah sesuatu perkara baik itu akan diberkati oleh Allah. Oleh itu ingatlah bahawa sahabat yang menunjukkn kebaikan kepada kamu, adalah sahabat yg baik. Dan sahabat yang menunjukkn kesalahan kamu, adalah sahabat yg paling baik

Dalam satu hadits Rasulullah SAW berkenaan dengan niat. Beliau bersabda yang bermaksud " terimanya amalan anak adam itu bergantung apa yang diniatkannya." (Hadis Riwayat Muslim).

Nikmat yang paling berharga selepas nikmat iman dan islam ialah memiliki SAHABAT yang soleh. Jika kamu mendapati kewujudan kasih sayang antara kamu dengannya maka peganglah ia bersungguh-sungguh.-Saidina Umar Al-Khattab-

Assalamualaikum Sahabatku.

Wednesday, 17 December 2014

Faris kena alahan telur


Bagi ibu bapa yang mempunyai anak pertama harap info ini dapat membantu serba sedikit. Pengalaman faris kena alahan telur memang kesian dekat dia. Semua badan dia naik ruam kecil merah dan gatal. Selama 2 minggu juga dia menderita gatal dengan ruam.


Suatu hari 'nurse' telefon tanya anak dah perkenalkan telur ke belum. Aku pun jawab belum lagi. Nurse pesan bulan 12 nanti anak kena pergi klinik cucuk. Kalau ada alahan telur mungkin tak perlu lagi. Waktu tu umur Faris dah 11 bulan. Lambat juga baru aku tahu yang faris kena diperkenalkan telur untuk mengetahui mereka alahan atau tidak dengan makanan tersebut. Sewaktu nurse telefon aku,Faris megalami telinga berair,jadi aku pun tak berani nak perkenalkan telur lagi. Lepas 2 minggu agak telinga faris kering sikit aku pun rebus telur dan ambil 2 sudu telur putih makan dengan bubur nasi. Lepas makan tengok tak ada alahan apa pun. Petang sebelum mandikan faris buka baju dia tengok penuh naik ruam dekat belakang badan,dekat muka,tengkok. Hati cuak dan risau juga. Lepas mandikan Faris tengok badan dia lagi teruk ruam naik,bintik merah kecik putih-putih macam ada nasi dalam bintik tersebut. Malam tu memang gelisah dia tak boleh tidur. Hampir 2 minggu juga ruam faris nak sembuh. Kami tak bawa pergi klinik,cuma ambil krim dekat farmasi untuk sapu. Alhamdulillah,nampak ada berkurangan lepas guna sudcream.


Sumber dari website http://www.myhealth.gov.my/, alahan telur ialah reaksi tindak balas badan terhadap telur dan makanan yang mengandungi telur. Badan akan memberi tindak balas seolah-olah telur itu adalah bahan berbahaya.

Menurutnya lagi,alahan ini boleh terjadi apabila badan bertindak balas terhadap telur sebagai bahan bahaya. Badan akan menghasilkan antibodi untuk melawan protein telur dan antibodi ini merangsang sistem imun badan untuk mengeluarkan bahan kimia yang menyebabkan terjadinya gejala alahan telur. Kekerapan berlaku kejadian alahan telur ini tidak diketahui. Sebab itu,biasanya telur akan mula diperkenalkan pada bayi seawal 8 bulan untuk mengetahui peringkat alahan bayi. Kebiasaannya,apabila kanak-kanak berumur antara 5 hingga 7 tahun alahan telur akan hilang.

Kesan-kesan reaksi yang timbul akibat alahan boleh melibatkan kulit,usus dan paru-paru. Mungkin juga kadang-kala fungsi jantung dan tekanan darah juga turut terjejas.  Jenis-jenis reaksi yang biasa terjadi ada 2 jenis. Pertamanya yang kelihatan dalam beberapa minit. Biasanya alahan berlaku walaupun hanya dengan menyentuh telur dan bebrapa minit akan timbul gejala. Terdapat juga reaksi yang lewat biasanya kelihatan selepas 2 jam hingga 4 jam.
Gejala alahan yang biasanya di alami untuk jangka masa kurang daripada sehari seperti gatal-gatal, radang kulit(ekzema),Muka menjadi merah.Mata berair, bengkak kelopak mata, Mulut gatal, bengkak bibir, Tekak perit, Hidung berair, Nafas termengah-mengah, batuk, Loya dan muntah, Sakit perut, Cirit-birit. Ibu bapa boleh menjalankan ujian khusus sekiranya bayi mereka sakit atau mendapat ruam selepas makan telur. Ujian alahan kulit.RAST (Radio Allergosorbent Test).Ujian khas alahan telur ini boleh dilakukan tetapi tidak semestinya memberi keputusan yang tepat. Segala keputusan ujian perlu dianalisa dengan teliti oleh pakar sebelum diagnosa dibuat.

Tuesday, 16 December 2014

Hargai Masa Anda

Teks: Siti Rahimah Ismail

Buat ingatan diri sendiri dan semua yang membaca,

Andai kita ada azam nak membaca Al-Quran banyak-banyak bulan Ramadhan nanti mulakan dari sekarang.
Andai kita nak banyak sedekah Ramadhan nanti sedekah mula dari sekarang
Andai kita nak banyak buat pahala waktu ramadhan nanti banyakkan membuat pahala dari sekarang

ALHAMDULILLLAH ada impian untuk menambah amalan Ramadhan nanti, tapi lebih baik tambah amalanya dari sekarang. Semoga Ramadhan nanti bertambah-tambah pahala amalan kita. Mulakan dari sekarang agar impian ini bukan sekadar angan-angan dan dengan harapan impian ini tidak akan pudar bila Ramadhan tiba nanti.














Sumber foto: google 
sumber foto:google

Monday, 15 December 2014

Mak Ayah datang Kuala Lumpur

Alhamdulillah..akhirnya sampai juga mak ayah datang ke rumah aku hari sabtu lepas. Walaupun mak ayah datang semalam saja tetap rasa seronok. Ceritanya kakak sulong aku balik kampung 'follow up checkup' anak dia Danish. Secara tidak langsung adik ku Yati terpaksa turun Kuala Lumpur  hantar kakak sulong. Mak dan ayah pun akan ikut sekali turun. 

Lain yang dirancang,lain pula jadinya.


Perancangannya mak ayah turun hari sabtu terus datang rumah aku tidur semalam. Hari ahad akan ke rumah kakak sulung tidur sana semalam dan isnin pagi baru balik ke Kulim. Pagi ahad bangun pagi bersarapan bihun goreng mak pastu semua bersiap nak pergi melawat Mak Lang syuhada di Uitm Puncak Perdana dulu sebelum balik ke Cheras. Kami keluar rumah dalam pukul 12.00 tengahari dan sampai dalam pukul 1petang. Singgah makan di medan selera Uitm. Kebetulannya, ayah rupa-rupanya tertinggal telefon dia dekat rumah aku. Kakak aku pun suami dia datang berkumpul bersama di Uitm. Mak ayah buat keputusan nak balik petang ahad juga. Adik yati ikut kami sampai Bukit Beruntung singgah ambil telefon ayah dan terus bergerak balik kampung pukul 4 petang dari rumah kami.


Apa-pun terima kasih dekat adik Yati sebab  bawa mak ayah ke rumah kami. Kita hanya merancang Allah yang sebaik-baik perancang.  

Friday, 12 December 2014

Derma RM1

Teks: Siti Rahimah Ismail
Foto: Sumber google

Alhamdulililah segala puji hanya bagi Allah,Tuhan sekelian alam.

Syukur masih diberikan kesihatan yang baik oleh Allah jika hendak dibandingkan dengan orang lain yang Allah uji mereka dengan masalah kesihatan dan macam-macam lagi.

Sebelum ini saya ada menulis bahawa menderma boleh kaya. Memang benar 1 kali kita menderma 7 kali Allah gandakan rezeki pada kita.Kita boleh mulakan dengan menderma RM1. Jangan kita pandang pada nilai RM1 tersebut,tapi pandanglah pada keikhlasan kita dalam memberi dan usaha yang kita buat. Zaman sekarang tidak susah pun untuk buat pahala akhirat. Banyak kawan-kawan ‘post’ di facebook orang-orang yang memerlukan bantuan. Jadi kita boleh kongsi dengan kawan-kawan yang lain sambil menderma.

Jadi jangan buang masa. Jangan bertangguh-tangguh lagi. Mari mulakan sekarang kongsikan kepada seberapa ramai yang boleh dan saya tak minta lebih hanya RM1 seorang. Insya Allah RM1 itu tidak penting , yang penting mesti derma.

Jangan Dedahkan Gajet Telefon Pintar Pada Anak Bawah Dua Tahun

Teks : Siti Rahimah Ismail.

Sejak akhir-kahir ini sering kali kita terdengar atau membaca keburukan gajet seperti telefon pintar kepada anak-anak terutama kanak-kanak yang masih kecil. 

Menurut kajian oleh Pakar Perunding Pediatrik dan Neonatologi Pusat Perubatan Tropicana, Dr Anushree Narayan menyarankan penggunaan gajet ini kepada kanak-kanak yang terlalu awal usianya di bawah 2 tahun boleh mendatangkan keburukan daripada kebaikan. Ini kerana mereka belum dapat memahami sesuatu perkara yang realiti atau sebaliknya. Malahan,kerana mereka masih terlalu kecil dan tidak dapat membezakan sesuatu yang baik dan buruk.
Berbeza dengan kanak-kanak yang berusia 2 tahun ke atas,mereka sudah mampu untuk belajar,menerima dan memahami setiap perkara yang berlaku di sekeliling mereka termasuk dalam penggunaan gajet telefon pintar ini.

Thursday, 11 December 2014

Tudung Aidijuma

Teks: Siti Rahimah Ismail
Foto: Facebook AJ
Sejak terjebak dengan tudung aidijuma ni memang suka tengok tudung-tudung yang terbaru dari AJ. Rasa tak puas tengok dalam facebook, jadi 'copy' dan 'paste' masuk blog sendiri. Dalam gambar ni semua tudung White Label yang akan 'release' hari sabtu ni. Kelima-lima design ni aku suka.Rasa nak beli semua saja. 
Macam mana aku boleh terjebak,mari nak cerita sikit. Pada mulanya memang aku selalu 'google' mencari tudung bawal. Rasa lama tak pakai tudung bawal jadi kalau boleh nak beli secara 'online' saja.Terjumpa pula dengan satu blog ni cerita tentang bawal AJ.Katanya tudung AJ ni kain selesa pakai,senang nak dibentuk dan yang paling aku tertarik sangat sebab tudung ni memang tak perlu di gosok sangat. Memang betul pun,lepas pengalaman sendiri pakai,saya jarang gosok tudung AJ ni. Sesuai sangat dengan saya yang memang tak rajin nak menggosok ni. Buat masa sekarang beli untuk pakai sendiri saja, tak sampai lagi buat koleksi. 

Bagi yang baru nak mula terjebak tu boleh la tengok-tengok page facebook AJ. Kategori White Label ni kira yang paling murah RM1O sahaja.

Cuti Sempena Hari Keputeraan Sultan Selangor

Teks : Siti Rahimah Ismail

Selamat bercuti dan berehat buat warga Selangor bersempena Hari Keputeraan Sultan Selangor hari ini, Khamis 11 Disember 2014. Bagi warga Kuala Lumpur dan sewaktunya bekerja macam biasa:(.Seronoknya suami aku bercuti hari ini. Isterinya pula yang kena kerja. Maklumlah namanya tinggal di Selangor kerjanya di Kuala Lumpur. Tak dapat cuti sama-sama hari ini:(.Kita tunggu hari sabtu baru boleh cuti sama-samakan ayah faris.

Kisahnya hari ini taska pun tutup disebabkan cuti umum,maknanya faris kena duduk rumah dan ayahnya terpaksa jadi 'babysister' untuk satu hari. Memandangkan ini pertama kali faris kena tinggal dengan ayah, risau juga ibu faris. Harap ayah faris boleh jaga dan layan dengan ragam faris yang nakal itu.
Dulu masa anak kecil lagi memang tak nak ayah faris jaga sorang-sorang.Tak pandai katanya nak tukar lampin,nak mandi kan lagi anak. Lagi-lagi nak pujuk anak kalau menangis. Memang tak pandai dulu.Sekarang ayah faris pun dah boleh ‘handle’ faris dengan baik. Kadang-kadang lampin dia yang tukar. Faris pun banyak manja dengan ayah berbanding dengan ibu.Sekarang faris pun dan nak cukup setahun umur dia. Tungu hari saja lagi seminggu nak cukup 1 tahun. Dalam usia faris sekarang memang waktu untuk dia mula 'mengemas barang-barang dirumah’. Mana-mana barang yang boleh dicapai semua ditarik dan buang ke lantai. Lepas tu gelak-gelak tengok barang jatuh.Tugas ibu dan ayah pula mengemas kali kedua:).Bijak-bijak anak ibu. Tengahari ini ada telefon ayah faris sempat cakap sekejap sangat.Sibuk nak bagi anak tidur. Baru tahu kan ayah faris sibuknya kalau jaga anak. Memang tiada masa nak main-main telefon (whattsapp pun tak berbalas):).

Ibu faris pun tak nak kacau ayah faris yang dekat rumah.Semuanya baik tiada apa-apa yang perlu dirisaukan sangat.Kita jumpa malam nanti ya ayah faris. Kita tunggu saja cerita malam ini dengar apa aktiviti ayah dan anak sepanjang hari ini:).

Saturday, 6 December 2014

Tetap bersyukur dan selalu berdoa

Alhamdulillah,syukur kepad Allah masih lagi dapat bangun pagi ini dan mengerjakan solat subuh. Hari ini saya ingin berkongsi tentang amalan berdoa. Berdoa adalah sesuatu amalan atau ibadah yang amat disukai oleh Allah.

Surah al-Baqarah ayat 186 yang bermaksud:

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya engkau (Wahai Muhammmad) tentangKu, (maka jawablah) sesungguhnya Aku ini hampir, Aku menjawab seruan sesiapa yang berdoa kepadaKu apabila dia berdo`a. Maka hendaklah dia menyahut seruan (menunaikan perintahKu) dan beriman kepadaKu mudah-mudah mereka selalu berada di atas petunjuk.

Dalam satu hadis berkenaan doa yang bermaksud:

"Tidak ada seorang muslim pun yang berdo`a dengan sesuatu do`a yang tidak ada di dalamnya dosa atau memutuskan kekeluargaan, melainkan Allah akan beri salah satu dari 3 perkara; sama ada disegerakan untuknya (dimakbulkan di dunia), ataupun disimpan untuknya pada hari akhirat (diberi balasan baik pada akhirat), ataupun diselamat dia dari keburukan yang seumpamanya." Kata al-Imam al-Syaukani dalam Tuhfah az-Zakirin : Hadith ini riwayatkan oleh al-Imam Ahmad, al-Bazzar, Abu Ya'la, kata al-Munziri: Sanadnya sahih (m.s. 65, cetakan. Lubnan).


Maksudnya setiap orang yang berdoa kepada Allah akan dimakbulkan doanya. Namun ingatlah bahawa setiap doa itu akan dimakbulkan dengan tiga cara yang berbeza. iaitu:

1) Allah makbulkan doa sesorang di dunia dengan cepat atau segera dimakbulkan olehNya didunia.
2) Keadaan kedua Allah tidak makbulkan doanya di dunia tetapi disimpan oleh Allah untuk balasan yang lebih baik ganjarannya diakhirat.
3) Ketiganya, doa diganti dengan keselamatan diri dari keburukan yang akan mengenainya. Dengan sentiasa berdoa kepada Allah barangkali Allah menjaga dan menghindarkan diri kita dari segala keburukan didunia ini.

Di pagi jumaat ini mari kita sama-sama berdoa agar dipermudahkan segala urusan hidup di dunia dan akhirat. Jangan lupa mengingati Alllah yang tidak pernah lupa akan hambaNya. Pastinya pahala ada disisi Allah bagi yang berdoa kerana makbul atau tidak sesuatu doa itu hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

Amin.



Thursday, 4 December 2014

Krim Untuk Ruam dan Alahan Faris

Teks: Siti Rahimah Ismail
Foto: sumber google

Peningnya kepala hari ni. Rasa tak bermayanya.Semalam tak cukup tidur.:( . Faris asyik terjaga saja merengek. Mungkin kerana ruam rasa tak selesa atau gatal dekat badan.

Bepanthen-Ointment
Malam selasa pergi farmasi beli krim untuk ruam dekat badan faris. Banyak betul ubat ruam untuk bayi ni sampai tak tahu yang mana sesuai. Akhirnya pilih yang ini 'Bepanthen'. Jenis krim ni dalam kategori selamat untuk bayi.Kalau bagi tersentuh sedikit tiada masalah.


Pagi rabu bangun tengok ruam masih tak berkurangan dan tiada perubahan. Mungkin baru sekali sapu. Baw pergi taska minta pengasuh sapukan juga selepas mandi. Balik malam semalam tengok makin teruk saja bintik merah dekat tengkok dengan celah paha. 

Malam semalam cuba sapu krim sudocream pula.Sapu satu badan faris. Alhamdulillah,bangun pagi tadi tengok ruam yang dekat tengkok macam dah nipis sikit. Dekat belakang badan pun kurang dah bintik-bintik merah. Cuma dekat konek dia sahaja tak berapa nak baik.Masih rasa gatal dan berbintik merah.

Harap balik petang ni berkuranglah ruam faris. Kesian asyik garu-garu badan sebab gatal.

Wednesday, 3 December 2014

Mudah Berurusan dengan Tabung Haji melalui Maybank2u.

Teks oleh: Siti Rahimah Ismail

Pengalaman saya sendiri sejak ada Perbankan Internet 'online banking' jarang saya pergi ke kaunter bank untuk berurusan. Hari ini selesai juga urusan nak semak baki tabung haji. Sejak tahun lepas, simpanan ke tabung haji memang saya 'transfer' melalui Maybank2u sahaja setiap bulan. Jadi hampir setahun buku tak ber'update'. Dulu biasanya akan minta mak pergi kemaskini buku. Sejak keluar memo hanya pemilik akaun yang boleh kemaskini buku, rasa susah pula nak buat urusan. Kena minta cuti dulu baru boleh keluar pergi bank Kebetulan semalam ada terbaca satu blog yang berkongsi cara semak baki tabung haji melalui Maybank2u. Hari ini terlaksana juga dapat menyemak baki buku hanya melalui Maybank2u. Alhamdulillah selesai.

Dalam pos kali ini saya ingin kongsikan cara mudah untuk berurusan dengan Tabung Haji tanpa perlu pergi ke kaunter. Mungkin ada sesetengah orang sudah tahu mengenai hal ini. Bagi yang belum tahu boleh rujuk disini.

Pertamanya akaun Maybank anda hendaklah di daftar dengan Maybank2u. Kemudian,anda perlu pergi ke ATM mesin dulu untuk link antara akaun Tabung Haji dengan Maybank.

Langkah -langkahnya adalah:
1) Macam biasa masukkan kad ATM dan password.
2) Skrin akan ke menu utama,pilih sub-menu Tabung Haji
3) Kemudian,pilih Daftar Akaun Tabung Haji ke ATM
4) Lepas tu keluar skrin minta kita masukkan No Akuan tabung haji
5) Seterusnya masukkan No Siri Buku Tabung Haji dan selesai.

Setelah selesai urusan di ATM mesin, masuk laman web Maybank2u.com.my dan login seperti biasa. 
Pilih tab menu 'account & banking'. Kemudian pilih item'Transfers' dan cari item 'Tabung Haji'.
Akan keluar tiga item iaitu:

'Balance Inquiry'-boleh semak baki akaun tabung haji
'Fund transfer'- untuk transfer wang ke akaun sendiri,akaun 3rd party pun boleh dan ke akaun Maybank pun boleh.
Hajj Registration-untuk daftar haji bagi yang sudah layak. Syaratnya dalam akaun kena ada RM1300. 

Akhir sekali pilih urusan apa yang hendak di buat. Selesai kan. Mudah dan cepat. 
Kalau sesiap yang tiada internert pun masih boleh buat urusan di atas dengan tabung haji melalui ATM mesin Maybank. 

Kebaikannya sistem ini memang menjimatkan masa bagi sesiapa yang ingin berurusan dengan Tabung Haji. Tak perlu beratur panjang tunggu giliran. Cuma kelemahan yang saya nampak,lepas ni kena lagi berhati-hati. Bila lagi mudah caranya,lagi mudah duit nak keluar. Lepas ni nak buat daftar haji pula. Harap-harap ada rezeki untuk kesana. Amin.

Monday, 1 December 2014

Faris kena alahan atau ruam

Pagi ini bangun awal macam biasa bersiap pergi kerja. Sejak ada anak kecik Faris, menjadi rutin dia mengejut ibu ayah dia waktu pagi. Kalau jam lima pagi tu,dengar suara dia bunyi gagagaga.maksudnya 'Selamat pagi ibu ayah'.:) Selepas suami hantar faris ke taska, kemudian aku pula naik bas ke tempat kerja.

Sebenarnya hari ini tak ada hati sangat nak kerja. Asyik teringat kan dekat faris. Macam manalah dia dekat taska. Kisahnya semalam aku cuba-cuba bagi dia makan telur. Pertama kali nak bagi makan telur jadinya aku rebus bagi betul-betul masak kemudian ambik satu sudu kecil telur putih hancurkan dan masukkan dalam bubur campur sup ayam. Masa dia makan tengahari semalam elok sahaja. Bila petang waktu nak mandikan dia tengok badan naik ruam kecik-kecik merah. Hati dah risau takut alahan telur.
Nak sedapkan hati fikir mungkin ruam peluh sebab dia memang kuat berpeluh pun.

Lepas siap mandi semua bagi minum susu. Masa tu dah tngok dia mengaru-garu tengkok dia. Ruam pun nampak semakin merah. Sambil merengek-rengek tu terlena juga faris atas bahu. Lenguh jangan cakap lah. Semua ibu pun merasa ya. Terus sahaja telefon ' nurse' yang selalu jumpa dekat klinik kesihatan tu. Bila terangkan pada dia sitiuasi faris. Dia cakap bukan alahan telur. Katanya kalau alahan telur akan naik bengkak-bengkak merah bertompok macam kena ulat beluncas. Dengar macam tu rasa lega sikit. Tapi masih risau dengan ruam merah dekat badan faris. Kesian dia tidur tak lena.

Harap petang nanti waktu ambil faris dia sihat dan ruam berkurangan.
Sambung lagi nanti.