Saturday 6 December 2014

Tetap bersyukur dan selalu berdoa

Alhamdulillah,syukur kepad Allah masih lagi dapat bangun pagi ini dan mengerjakan solat subuh. Hari ini saya ingin berkongsi tentang amalan berdoa. Berdoa adalah sesuatu amalan atau ibadah yang amat disukai oleh Allah.

Surah al-Baqarah ayat 186 yang bermaksud:

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya engkau (Wahai Muhammmad) tentangKu, (maka jawablah) sesungguhnya Aku ini hampir, Aku menjawab seruan sesiapa yang berdoa kepadaKu apabila dia berdo`a. Maka hendaklah dia menyahut seruan (menunaikan perintahKu) dan beriman kepadaKu mudah-mudah mereka selalu berada di atas petunjuk.

Dalam satu hadis berkenaan doa yang bermaksud:

"Tidak ada seorang muslim pun yang berdo`a dengan sesuatu do`a yang tidak ada di dalamnya dosa atau memutuskan kekeluargaan, melainkan Allah akan beri salah satu dari 3 perkara; sama ada disegerakan untuknya (dimakbulkan di dunia), ataupun disimpan untuknya pada hari akhirat (diberi balasan baik pada akhirat), ataupun diselamat dia dari keburukan yang seumpamanya." Kata al-Imam al-Syaukani dalam Tuhfah az-Zakirin : Hadith ini riwayatkan oleh al-Imam Ahmad, al-Bazzar, Abu Ya'la, kata al-Munziri: Sanadnya sahih (m.s. 65, cetakan. Lubnan).


Maksudnya setiap orang yang berdoa kepada Allah akan dimakbulkan doanya. Namun ingatlah bahawa setiap doa itu akan dimakbulkan dengan tiga cara yang berbeza. iaitu:

1) Allah makbulkan doa sesorang di dunia dengan cepat atau segera dimakbulkan olehNya didunia.
2) Keadaan kedua Allah tidak makbulkan doanya di dunia tetapi disimpan oleh Allah untuk balasan yang lebih baik ganjarannya diakhirat.
3) Ketiganya, doa diganti dengan keselamatan diri dari keburukan yang akan mengenainya. Dengan sentiasa berdoa kepada Allah barangkali Allah menjaga dan menghindarkan diri kita dari segala keburukan didunia ini.

Di pagi jumaat ini mari kita sama-sama berdoa agar dipermudahkan segala urusan hidup di dunia dan akhirat. Jangan lupa mengingati Alllah yang tidak pernah lupa akan hambaNya. Pastinya pahala ada disisi Allah bagi yang berdoa kerana makbul atau tidak sesuatu doa itu hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

Amin.



No comments:

Post a Comment

Baju Didi & Friends

Baju DIDI & FRIENDS AVAILABLE-IN STOCK. ADA YANG BERMINAT BOLEH WHATAPP 011-24019196 SIZE TERHAD..BOLEH PM UNTUK T...